Alimentația are o mare importanță în sarcină, asigurând nutrienții necesari atât fătului, cât și mamei.

Concepția populară conform căreea ”gravida ar trebui să mănânce cât pentru doi” nu este în totalitate bună, întrucât contează nu atât un aport alimentar excesiv, care ar adăuga riscul obezității, ci o calitate și diversitate a alimentelor. O gravidă ar trebui, în general, să aibă mese mai multe și mai dese, incluzând trei mese principale, și două gustări.

Alimentatia primul trimestru

În primul trimestru, gravida ar trebui să consume alimente bogate în acid folic – care contribuie la dezvoltarea tubului neural la făt, vitamina B6 – importantă pentru protecția împotriva grețurilor, și fier.

Acidul folic se găsește în principal în spanac și legumele verzi – broccoli, asparagus, cât și în portocale și alte fructe ce conțin vitamina C, ouă, fulgi de cereale.

Vitamina B6 se găsește în pâinea integrală, tărâțe, banane, orez brun, somon.

Fierul, pe lângă legumele verzi, se mai găsește în: carne roșie (deși, este de preferat ca gravida să consume mai curând carne albă, mai sănătoasă și cu mai puține toxine și colesterol), ficăței, semințe de dovleac, humus, stafide.

Alimentatia trimestrul doi

În al doilea trimestru, este de preferat ca gravida să consume calciu și vitamina D – ce ajută la absorbția sa, întrucât în această perioadă se dezvoltă sistemul osos al fătului. În cazul unei carențe în calciu, organismul gravidei se va resimți, iar dantura va suferi din pricina cariilor.

Calciul este regăsit în primul rând în lapte și produse lactate, sardine, pește, legume verzi din familia salatei, spanacului, rubarba, fasolea, migdalele, soia, semințele de susan, smochinele și alte fructe uscate (nuci, alune, măsline),

Un alt element nutritiv necesar în această perioadă sunt grăsimile nesaturate obținute din uleiul de pește omega-3, precum și vitaminele uleioase A și D.

Uleiul omega trei poate fi regăsit în pește precum somon, sardine, dar și în nuci și alte fructe uscate uleioase.

Vitamina A - sub formă de caroten și carotenoizi, se află în morcovi, urzici, alte verdețuri precum spanacul, pătrunjelul, sparanghelul, broccoli, ardei gras, cartofi dulci cu coajă, castravete cu coajă, țelina, mazăre, caise, portocale, lapte de vacă 2%. Ea determină colorația galben și oranj a legumelor, și are rol în formare și protecția aparatului vizual al fătului, a țesutului epitelial (pielea) și oaselor.

Trebuie știut că, în cazul gravidității, dacă se depășește aportul zilnic de 10000 UI de vitamina A, aceasta poate provoca malformații la făt. Desigur, nu este vorba de vitamina A din alimente, ci din eventualele vitamine luate, care nu ar trebui să depășească 3000 – 5000 UI/zi.

Vitamina D este produsă la nivelul pielii de acțiunea razelor solare, de aceea cantitatea sa în organism este suficientă în anotimpurile însorite (din mai până în septembrie), nefiind nevoie, în mod normal, de suplimente. Totuși, în perioada sarcinii, nu este indicată o expunere la soare prea îndelungată, mai ales vara, pentru a proteja fătul de radiații. De aceea, este bine ca vitamina D să fie luată din alimente: iaurt, brânzeturi, pește gras, uleiul din ficat de cod, ouăle, peștele halibut, tofu, cerealele integrale, ciuperci.

Alimentatia trimestrul trei

În trimestrul al treilea, este nevoie de un aport energetic și caloric crescut. Alimentația trebui să conțină vitamina K, ce previne sângerările, stimulează secreția lactată, și protejează sistemul osos al mamei și fătului. Vitamina K se găsește în broccoli, rucola, paste, pepene, urzici, spanac.

Alimente cu conținut energetic mare, dar care să fie și sănătoase, sunt brânza, bananele, nucile, alte fructe oleaginoase, fasolea, ciupercile.

În același timp, din cauza ascensionării diafragmului despre care am vorbit în capitolul anterior, este posibil să apară arsuri gastrice. De aceea, este nevoie să se consume alimente cu caracter alcalin, și să se evite condimentele. Dealtfel, pe parcursul întregii sarcini, condimentele sunt contraindicate.

Alimente cu caracter alcalin sunt, în general, legumele și fructele, precum și sucurile de legume: spanac, dovlecei, tomate, mazăre, fasole albă, pătrunjel, portocale, kiwi, citronada, alunele.

Deasemenea, pentru a evita alimentele acide, trebuie stiut că acestea sunt:  carnea roșie în cantități mari, dulciurile concentrate, condimentele, cafeaua, alcoolul.

Tot în această perioadă este indicat un consum mare de fibre, pentru prevenirea constipației.

Și acum, după ce am vorbit despre alimentele recomandate, este bine să spunem câteva cuvinte și despre alimentele nerecomandate, întrucât toxinele din organismul mamei ajung și la făt.

În primul rând, nerecomandate sunt: carnea de porc, oaie, vită în cantități mari, sau insuficient gătită, ouăle crude sau insuficient gătite. Alimentele ce conțin multe grăsimi saturate, precum și fast-food-urile, sunt nerecomandate. Alimentele procesate și afumate sunt și ele nerecomandate.

Nerecomandate sunt și dulciurile concentrate, eventual și cu conservanți alimentari, din supermarketuri.

Laptele și produsele lactate nepasteurizate sunt și ele nerecomandate, întrucât pot conține bacterii, și în primul rând Listeria.

Rechinul, macroul, somonul, tonul și alți pești oceanici despre care nu avem prea multe date de unde au fost pescuiți sunt nerecomandați, întrucât pot conține mercur.

Dintre fructe, sunt nerecomandate cele ce pot cauza alergii: căpșunile și fructele de pădure. Alte fructe nerecomandate: papaya și ananasul. Și, ca indicație generală – toate fructele care nu sunt bine spălate.

Și, o indicație de bază: toxinele gen tutun, alcool, droguri sunt total contraindicate, ca și contactul cu orice alte toxine: de la locul de muncă, pesticide, insecticide, produse de curățare, cosmetice care nu sunt în cea mai mare măsură naturale. În general, cel puțin în cazul fumatului, este bine să se renunțe chiar dinainte de sarcină, din perioada concepției, de către ambii parteneri.

Concluzie

În general, în sarcină trebuie consumate alimente ușoare, dar și calorice, în cea mai mare măsură naturale, provenite mai ales din gospodăriile țărănești și din piețele agroalimentare.

Dieta este bine să fie însoțită de exerciții fizice moderate – cel puțin o plimbare zilnică – și activități recreative, care să întrețină gravidei o stare de bine fizic și psihologic.

Această perioadă de așteptare a micuței ființe care va schimba cu totul ordinea lucrurilor în familia și viețile părinților, trebuie privită ca un răgaz de odihnă și acumulare a cunoștințelor despre creșterea bebelușului, precum și de acomodare treptată cu viitorul statut de părinți al cuplului. Și, ca orice altă perioadă a vieții, are frumusețea ei, care nu trebuie să pălească datorită temerilor sau necunoașterii regulilor.

 

Articol citit de 20 persoane